Jollei liikuntaa ole harrastanut säännöllisesti jo pienestä pitäen, saattaa kuntoilun aloittaminen olla aikuisiällä vaikeaa. Ensimmäinen kompastuskivi on yleensä ajan puute. Pitkät työpäivät vaativat veronsa, sitten on hoidettava koti ja kenties lapset tai lemmikkieläimet. Toinen syy monen kuntoilun aloitusyrityksen kaatumiseen on motivaation herpaantuminen. Lukuisat kuntosalit täyttyvät heti joulun jälkeen ja hieman ennen kesälomien alkua innokkaista kinkun karistajista ja täyden kympin bikinivartalosta haaveilevista liikkujista, mutta kuukauden jälkeen juoksumatot ovat jälleen tyhjiä.

Kuinka siis voisi aloittaa liikunnan harjoittamisen ja tehdä liikkumisesta erottamattoman osan jokapäiväistä elämää? Kerromme sinulle, kuinka me henkilökohtaisina valmentajina rohkaisemme ihmisiä liikunnan pariin.

Hyväksi havaittuja treenivinkkejä juuri sinulle

Tutustu ympäristöösi! Salille tai radalle ei tee mieli lähteä, jos matkaan taittuu pieni ikuisuus. Selvitä, mitä liikuntasaleja, uimahalleja, tanssistudioita tai pelikenttiä asuinalueellasi on. Esimerkiksi mahtavia kuntosaleja Helsingissä on todella paljon, mutta myös muualta Suomesta löytyy sopiva vaihtoehto oman liikkumisen aloittamiseen. Tärkeintä on siis löytää liikuntapaikka tai vaikka leppoisa lenkkipolku lähimaastossa, jonne on helppo mennä. Näin pienennetään kotoa lähtemisen kynnys minimiin.

Etsi oma lajisi! Pakolla tekeminen ei ole mieluista, vaikka kuinka kunto samalla kohoaisikin. Valitse siis itsellesi mukana laji, äläkä tuijota liikunnan lupaamia keskikulutusmääriä. Jos pidät juoksemisesta, lähde lenkille. Jos nautit painojennostosta, suuntaa kuntosalille ja liity Bodypump-ryhmään. Vipattaako tanssijalka aina rytmikkään kappaleen soidessa? Sitten sinua varmasti ilahduttaa tieto, että kiivas salsa, samba tai rumba kuluttaa illassa yli 1000 kaloria. Tanssien pääsee kovaan kuntoon ja samalla koordinaatiokyky paranee.

Myös pyöräily, uiminen, tennis ja muut pallolajit ovat tehokkaita kalorin polttajia. Joukkuelajit ovat myös hyviä kannustimia, sillä näin kuntoilija ei ole yksin harrastuksensa kanssa. Kerran viikossa olevista lentopalloharjoituksista voi tulla viikon kohokohta, jota odottaa. Urheilun parissa saaduilla ystävyyssuhteilla on tärkeitä terveysvaikutuksia. Lajien sosiaalisuus ja yhteisöllisyys aktivoivat aivoja eri tavalla kuin yksin harrastaminen.

Tee liikunnalle aikaa! Jos odottaa liikuntakärpäsen puremaa, voi olla, ettei kotisohvalta tule lähdettyä mihinkään. Päätä siis, milloin on liikuntahetken paikka ja merkitse se kalenteriin. Itsekuri on tärkeää, ja jos almanakassa lukee ”lenkille”, on polulle vain lähdettävä, vaikkei huvittaisi. Alku saattaa olla nihkeä, mutta kehosi kiittää sinua myöhemmin. On tutkittu, että uusi tapa opitaan 21-28 päivässä. Kun siis jaksat noudattaa treeniaikatauluasi tämän ajan, voimme vakuuttaa, että kehosi tulee vaatimaan sinua liikkumaan.

Noudata suunnitelmaa! Aloita kuntoilu varovaisesti. Jos yrität heti ensimmäisenä päivänä tehdä 50 minuutin spinning-tunnin päälle satojen toistojen vatsalihassarjat, et todennäköisesti tule pysymään suunnitelmassasi ja luovutat leikin muutaman käynnin jälkeen särkevien lihasten saattelemana. Laadi siis itsellesi maltillinen treenisuunnitelma. Vaikka et palkkaisikaan henkilökohtaista valmentajaa, kannattaa kuntosalilta tai liikuntaa säännöllisesti harrastavilta ystäviltä kysellä vinkkejä harjoitteluohjelman tekoon.

Muista lepo! Ei kannata ahnehtia liikaa liikuntaa, vaan antaa kehon toipua sen läpikäymistä rasituksista. Näin vältyt loukkaantumisilta ja voit päästä kuntoilussasi parempiin tuloksiin pitkällä tähtäimellä. Vartalo tarvitsee treenin tueksi hyvän ruokavalion eli riittävästi ravintoa ja suositellun määrän unta.

Haastetta myös mielelle

Liikunta vaatii koordinaatiota, ja kuntoillessa myös aivot ovat usein kovalla koetuksella. Pokerin pelaaminen on varsinaista aivotyötä vahvistaen keskittymiskykyä ja loogista päättelykykyä, mutta niin tekee myös aerobic-tunti tai erä frisbeegolfia. Muista, että kuntoilu ja urheilu hellivät koko kehoa, eivätkä vain tiettyjä lihaksia. Terve keho jaksaa paremmin, ja kuntoilun vapauttamat mielihyvähormonit tekevät koko olosta paremman. Ei siis enää tekosyitä, vaan ylös, ulos ja lenkille!